media

Khroul V. Religious agenda in Russian mainstream media: trends and controversies

The lack of understanding by journalists of the religious life complexity and sensitivity, the difference between profane and sacred leads to dysfunctions in the reporting on religions. Content analysis of the most popular Russian mainstream media discovered the marginalization of texts about religion in the general information agenda of Russian mass media, with the dominance of Orthodox Christianity in journalistic texts and the underexposure of religious minorities, while the popular presentation of doctrinal matters remains in media minimal. In addition, a “crisis of experts” in publications on religious topics has been detected: journalists prefer to seek comments from officials and public activists more often than from religious scholars. The “conflict of formats” in media and religions, the mismatch of mutual perceptions of the boundaries of permissible and acceptable in the secular media and religious communities remains an important characteristic of the current state of media-religion relations in Russia.

Khrul A., Khroul V. Humour in media discourse on religion as a factor of conflict

Humour is located in the sensitive areas of the two basic human freedoms: the freedom of expression and the freedom of belief. The paper is focused on humour in media discourse on religion as a factor of conflict and examines important factors underexposed. According to the results of the pilot project, conducted in Russia, the approaches and attitudes towards humour as a well as a will for compromise and consensus differ in Orthodox Christian, Muslim, Jewish, Catholic and Protestant communities. Authors suggest the mapping the “zone of mutual responsibility” of journalists and religious leaders will lead to elaborating the “pact on humour” between them. For the future research authors propose to analyse the religious and ethnic factors in the formation of a sense of humour and culture of laughter in general in order to have more detailed picture on strictly religious sensitivity towards humour.

Мамедов З.И. Турецкий путч глазами турецкого народа: образ неудавшегося государственного переворота в оценках турецких СМИ в июле 2016 года

В данной статье автор проводит анализ турецких СМИ на тему путча 2016 года. Материалы, выходившие в первые две недели после попытки государственного переворота, наиболее ярко передают атмосферу тех дней. Целью данного исследования является изучение формирования общественного мнения в связи с путчем в Турции. Уникальность работы заключается в том, что при анализе были задействованы практически все виды средства массовой информации: телевидение, пресса, популярные сайты.

Кияк М.Т. Миссия евангелизации Римо-католической Церкви в информационную эпоху

Радикальные изменения, которые происходят в сфере средств массовой информации, привели к значительному культурному и социальному развитию. Новые технологии меняют не только способ общения, но и саму коммуникацию. Мы можем утверждать, что живем во времена масштабных культурных преобразований. Современные медиа не только повлияли на существующую систему ценностей, но они также активно формируют новое ценностное пространство. Медиа в настоящее время превратились в эффективный инструмент моделирования ценностной ориентации общества. По уровню воздействия на системы ценностей общества их сегодня смело можно сравнивать с религией. Кроме того, с развитием информационного общества, в частности с развитием Интернета, появилась новая виртуальная реальность. Римо-католическая Церковь, которая после Второго Ватиканского Собора (1962-1965) характеризуется своим динамизмом, в реализации своей миссии евангелизации активно пользуется и будет пользоваться многими преимуществами той эпохи, которую принято называть информационной.

Кияк М.Т. Римско-Католическая Церковь и медиа в информационную эпоху

Римо-католическая Церковь в современную информационною эпоху активно использует возможности традиционных и новых медиа. Она всегда пыталась быть динамичным и последовательным субъектом в глобальном информационном пространстве. Вместе с тем, медиа превратились не только в важный атрибут информационного общества, но также и в один из важнейших инструментов религиозной власти.